Verslag: Belgisch kampioenschap alle categorieën 15+16/aug.

In deze barre corona-tijden met zeer beperkte mogelijkheden om wedstrijden te lopen maakten onze betere atleten gebruik van de nationale kampioenschappen om toch nog enkele mooie prestaties te kunnen neerzetten. Onder strikte COVID-19 voorwaarden en zonder publiek werden deze eerder uitgestelde kampioenschappen alsnog afgewerkt.

Op dag 1 nam Thibaut Didden voor het eerst in lange tijd terug start in de tienkamp. Een zeer degelijke 11”92 in het openingsnummer- de 100m – liet het beste verhopen, maar een hamstringblessure tijdens de opwarming voor het verspringen besliste er anders over.

Een start in mineur dus voor het weekeinde.

Sofie Serre kwam als tweede aan de beurt in de reeksen van de 800m. Ook zij was vorige jaar lange tijd buiten strijd met een blessure. Haar conditie bleek nog niet voldoende om aan te knopen met haar oude niveau. Zij finishte als 9e in de eerste reeks in 2’33”01.

Voor het eerst namen atleten met en handicap (AMH) samen met de valide atleten deel aan deze Belgische kampioenschappen. Zo liep Matthias Boonen in de laatste reeks van de 800m naar een nieuwe Belgische titel op de 800m in 2’15”93.

Wout Bex nam als 1ej junior de start tussen de grote jongens om de 400mH. Hij liet in de reeksen meteen merken dat hij daar helemaal thuishoort. Zijn 3e plaats in reeks 2 in 53”02 was meteen goed voor een finaleplaats!

Maar liefst 3 Looise dames aan de start in de 1e reeks van de 400m. Alicia Colla liep vanuit baan 1 naar een nieuw PR in 60”40. Met een iets snellere start komt de 60”-grens heel dichtbij. Kadet Nina van Pelt was zo mogelijk nog voorzichtiger in de start. Gelukkig kwam ze goed onder stoom in de 2e wedstrijdhelft en kon ze nog een tijd van 58”79 uit de brand slepen. (14e tijd op 35) Mits een snellere start zat een plaatsje bij de beste 10 er waarschijnlijk wel in. Messalina Pieroni plaatste zich met een 2e plaats in de reeks en een knappe 56”13 meteen voor de finale van zondag.

Na de vrouwen was het de beurt aan onze mannelijke 400m-lopers. Jesse Hoobergs liep naar een degelijke 51”49 in reeks twee. Scholier Tibo Malumgré liep een knappe 49”62 in de derde reeks. Mooie prestaties gezien de moeilijke omstandigheden waarin dit seizoen wordt afgewerkt.

Hannah Bastiaansen stond klaar om haar reeksen af te werken van de 200m dames en ook Matthias Boonen zat al in de call-room toen een ware zondvloed het stadion overspoelde waardoor het onmogelijk werd om de competities verder te zetten. Beiden mochten dus zondag opnieuw aan de slag en ook Hannah Enkels die normaal op zaterdag de reeksen 1500m zou lopen mocht inpakken om zondag terug te komen.

Zondagmorgen om 10h00 moest scholiere Hannah Bastiaansen al haar reeks van de 100m afwerken. Het begin van een lange atletiekdag. Zij werd 6e in reeks 3 in 12”75, ruim beter dan haar PR van vorig jaar! Op dat ochtendlijke uur kon ze echter haar knalprestatie van een week eerder in Seraing die haar een zeer scherp PR en nieuw clubrecord van 12”29 opleverde niet herhalen.

Zacarya Aznag nam als master deel aan het speerwerken bij de senioren. Hij wist zich op de harde piste en in dat jonge gezelschap zeer goed te handhaven met een 9e plaats in 49m19.

In de finale van de 400m liep Messalina Pieroni nog een stuk sneller dan zaterdag. Haar knappe 55”76 leverde haar in deze zeer sterk bezette wedstrijd een 8e plaats op.

Kort daarna nam Wout Bex de start in zijn finale van de 400mH. Door de spanning en de sterke tegenstand liep het iets minder vlot dan zaterdag. Maar toch bleef Wout nog zijn grootste juniorenconcurrent voor in 53”55. Volgend jaar zeker terugkomen om weer een stapje dichter bij die seniorenmedaille te komen!

Daarna was het dan opnieuw de beurt aan Hannah Bastiaansen om haar uitgestelde BK 200m af te werken. Met 25”89 deed ze opnieuw ruim beter dan vorig jaar. Met haar PR en clubrecord van een week eerder (25”32) had ze echter de lat wel heel erg hoog gelegd voor zichzelf. Toch alweer een zeer knappe prestatie als 1e jaar scholiere tussen dit seniorengeweld.

Bij de heren ging Matthias Boonen van start in zijn eerste 200m. Doel was een Belgische titel en een verbetering van het nationale record bij de AMH. Na een spannende reeks finishte Matthias in 26”90. Een nieuwe nationale titel en een evenaring van het nationale record! Proficiat!

Intussen was junior Fenne Hoobergs aan de slag in het hinkstapspringen. Met een lichte tegenwind kwam ze tot 10m30 wat haar een 12e plaats opleverde.

Als laatste kwam Hannah Enkels aan de start in de uitgestelde finalereeksen van de 1500m. Eén week eerder had ze in bloedhete omstandigheden een nieuw PR en Limburgs record gelopen op de mijl in Ertvelde (5’08”24). De conditie was dus goed en ze had haar oog gericht op het PR van Marleen Renders uit 1983 (4’38”58). Na een vlotte start viel de race echter een beetje stil en na 1km had ze ruim 5sec achterstand op haar geplande doortochttijd. Met een supersnelle laatste 500m wist ze echter toch nog een tijd van 4’38”27 uit de brand te slepen! Nieuw clubrecord en een 15e tijd op 30 deelnemers. Proficiat!

Mooi slot van een lang atletiekweekeinde. Beelden van de wedstrijden kan je terugvinden op de facebookpagina van de Vlaamse-atletiekliga.

Hopelijk kunnen we binnen afzienbare tijd terugkeren naar onze normale levenssituatie zodat we weer ten volle kunnen genieten van de sportieve prestaties van al onze atleten.

Frank

(Ik hoop dat ik iedereen vermeld heb. Zo niet, graag een seintje zodat we de ontbrekende prestaties kunnen toevoegen)