G-Team Looise AV op de Special Olympics 2022.

Op donderdag 26 mei, vrijdag 27 mei en zaterdag 28 mei werden in Louvain-la-Neuve de nationale Special Olympics georganiseerd. Aan deze spelen namen ruim 2700 atleten met een verstandelijke beperking uit 254 sportclubs deel.

Zoals jullie waarschijnlijk weten heeft ook Looise AV een G-team. Ook zij namen deel aan dit evenement.

Elke atleet kon/mockt deelnemen aan 3 disciplines van de atletiek. De atleten namen deel aan 2 pistenummers en 1 kampnummer.

Voor aanvang van de openingsceremonie op woensdagavond werd het Olympisch vuur van aan de voet van de ‘Leeuw van Waterloo’ onder begeleiding van de politieschool uit Hannuit, door 40 atleten overgebracht naar de piste in Louvan-la-Neuve. Bart was een van de atleten die de vlam gedragen heeft.

De wedstrijden:

Op donderdag behaalde De Vos Dorien De Vos een mooie 6de plaats op de 100m. Nick Zanders werd 3de en Kiara Maena veroverde de 1ste plaats. De 800m werden gedomineerd door Negesty Linger en Adam Moron. Beide gingen aan de haal met de overwinning. Bart Bosmans behaalde een knappe 2de plaats. Bij het verspringen behaalde Bart Bosmans ook een mooie 2de plaats.

Op vrijdag nam Adam Moron deel aan de 400m en werd 8ste. Dorien De Vos won de zilveren medaille in het verspringen. Kiara Maene behaalde opnieuw een gouden medaille in het verspringen. In de namiddag behaalde Adam Moron een mooie 2de plaats bij het speerwerpen. Ook was er teleurstelling: Negesty Linger en Nick Zanders werden gediskwalificeerd bij het verspringen.

Zaterdag stonden er nog loopnummers op het programma. Negesty Linger won overtuigend de 1500m. Bart Bosmans werd knap 2de en nam het zilver mee naar huis. Dorien De Vos behaalde in een spannende wedstrijd een mooie 4de plaats. Kiara Maene won overtuigend de 200m en het bijhorend goud. Nick Zanders werd, na een prachtige race die hij nipt won, ten onrechte gediskwalificeerd op de 200m. Deze diskwalificatie voelde toch aan als een overwinning.

De atleten van Looise AV namen deel aan 18 wedstrijden en behaalden in totaal 12 keer ere-metaal – 6x goud – 5x zilver en 1x brons. De atleten die naast het podium vielen kregen allen een mooie herinneringsmedaille. Tijdens de wedstrijden werden ook nog 4 persoonlijke records verbeterd.

Het team dat onze atleten met een verstandelijke beperking begeleid mag terecht fier zijn op de geleverde prestaties.

Bart Bosmans

Dorien De Vos