Vlaams kampioenschap veldlopen – Rotselaar 09/02/2020.

Ondanks de zeer onheilspellende berichten rond storm Ciara ging het Vlaamse Kampioenschap Veldlopen toch gewoon door aan de Rotselaarse Plas. Het start uur van de masters werd vervroegd waardoor iedereen voor ruim voor 16h00 klaar was en de zwaarste omstandigheden konden vermeden worden. Door de aard van het parcours hadden de atleten gelukkig niet al te veel last van de bij momenten toch wel stevige wind.

Nona Brouns beet met een 25e plaats de spits af bij de jongste benjamins. Bij de meisjes van 2011 werd Lise Huys mooi derde!

Bij oudste benjamins jongens zagen we mooie prestaties van Lennert Saenen (8e), Mathieu Descamps (14e) en Klaas van Camp (26e). Hanne Herreman werd 11e bij de jongste meisjes pupillen. Lene Saenen (22e) en Janthe Nuyts (28e) verdedigden de Looise kleuren bij de meisjes 2009.

Ferde Saenen werd knap 10e bij de pupillen jongens 2010. Seppe Herreman (13e), Nils Fourneau (16e) en Niels van Camp (36e) lieten zich opmerken bij de jongens 2009.

Soraya Paredis (20e), Tiana Bogaerts (28e) en Lia Beets (43e) waren de Looienaars bij de miniemen meisjes 2008.  Tussen de 50 starters bij de miniemen 2007 deden Sien van Camp (11e) en Laure Saenen (13e) het uitstekend!

De officiële Vlaamse kampioenschappen beginnen vanaf de kadetten dames.  En onze Looise meisjes lieten zich meteen opmerken!

Na een gecontroleerde start schoven Hannah Enkels en Nina Van Pelt meteen naar voor in het veld van zo maar eventjes 82 vertrekkers! Iets verderop volgden Ine Blockx en Dora Goelen. Ine zou (na haar traditionele inhaalrace) uiteindelijk knap 30e worden en Dora mooi 52e.

Intussen had Hannah haar intenties duidelijk gemaakt en was ze opgeschoven naar de leiding van de wedstrijd. Ondanks flink wat ellebogenwerk van haar grootste tegenstandster nam ze zelfzeker de wedstrijd in handen en liep in een sterke laatste ronde recht naar de overwinning. Nina was intussen opgeschoven naar de medailleplaatsen. In de laatste ronde werd ze nog flink onder druk gezet door twee andere meisjes, maar met een verschroeiende eindsprint wist ze met hen af te rekenen om zeer knap als 3e te finishen. Zo hadden we meteen twee glunderende toppers op het erepodium!

Alexander Volders wist van zijn vorige cross-cup-wedstrijd bij de kadetten heren in Hannuit dat zijn tegenstanders over een verschroeiend eindschot beschikten. Dus probeerde hij hen te vermoeien met een hoog tempo van bij de start van de wedstrijd. Dit leverde hem uiteindelijk een mooie 8e plaats op, op amper 12sec van de winnaar. Arjen Desmet (amper 2 maanden terug bezig na een zware armbreuk) probeerde in de eerste wedstrijdhelft dicht in de buurt van Alexander te blijven. Aan het eind van de wedstrijd bleek echter toch dat zijn conditie nog niet helemaal terug op niveau is. Een 43e plaats op 88 vertrekkers was niettemin zeer verdienstelijk na enkele moeilijke maanden.

Geen Looienaars bij de scholieren meisjes en jongens en in de korte cross bij de dames. Maar in de korte cross van de heren zagen we een sterke Matthias Gombeer (15e).  Joris van Houtven (70e) voelde zich minder in zijn sas in het zand van de Rotselaarse plas. Stefan Straetemans werd 79e.

Daarna was het wachten op de wedstrijden bij de junioren dames en heren.

In een internationaal gezelschap liep Hannah Blockx haar beste race van het seizoen. Met een 14e plaats was ze 9e Belgische en 6e in het Vlaamse kampioenschap. En dat nauwelijks een week na het einde van haar examens.

Simon Ferson (net terug van skivakantie na de examens) ging zonder grote verwachtingen van start bij de junioren heren. Maar tot zijn eigen verbazing kon hij mooi standhouden in de kopgroep. Hij had zelfs lange tijd uitzicht op de medailles. Uiteindelijk werd hij 9e (5e Belg en Vlaming) na ook voor hem zijn allerbeste wedstrijd van de winter.

De masters dames gingen samen van start met de junioren dames. Karolien Bogemans werd knap 6e bij de F40.   Liliane Coomans finishte als vierde net naast het podium bij de F55.

De masters heren vertrokken met 162 (!) deelnemers, 1min na de junioren heren. Steffan Vanderlinden eindigde als 16e bij de M35. Benny Bens deed hetzelfde bij de M55. Jos Reynders (14e) deed 2 plaatsen beter bij de M60. Luc Pittevils wist echter een zilveren medaille uit de brand te slepen bij M65!! Een mooie afsluiter van een winderige veldloopnamiddag.

Frank