Kampioenschap van Vlaanderen + BK AMH veldlopen te Rotselaar.

Beelden van de Veldloop te Rotselaar.

Begin februari vormt Rotselaar het traditionele decor voor het kampioenschap van Vlaanderen veldlopen. Op dezelfde wedstrijd vindt ook het BK voor atleten met een handicap plaats.

Meestal vinden we langs de Rotselaarse vijver veel los zand afgewisseld met snelle harde stukken, maar de regen van de laatste dagen had het zand in modder veranderd waardoor het parcours wat zwaarder uitviel dan de vorige jaren. Rotselaar stond al bekend voor zijn moeilijke start, maar door een parcourswijziging was deze start nu nog een flink stuk korter en erger ook een pak smaller. In de meeste wedstrijden zorgde dit dan ook voor veel duw- en trekwerk en heel wat valpartijen.

Matthias Boonen en Jelle Vangenechten beten de spits af bij de AMH. Matthias was de voorbije weken slachtoffer van een griepaanval en vond niet zijn beste benen. Hierdoor kon hij zijn podiumambities niet waarmaken, maar moest hij vrede nemen met een 6e plaats. Jelle Vangenechten liep een sterke wedstrijd en finishte uiteindelijk als 9e van 28 vertrekkers!

Bij de benjamins vonden we bij de meisjes Hanne Herreman als tiende 10e. Bij de jongens 2011 werd Lennert Saenen knap 4e en Klaas van Camp 27e. Bij de jongens 2010 was Ferde Saenen 9e.

3 meisjes bij de pupillen 2008. Sorraya Paredes 16e, Lia Beets 27e en Lotte Servaes 41e. Niels van Camp eindigde 32e bij de jongens 2009.

Laure Saenen werd mooi 7e bij de miniemen meisjes 2007. Sien van Camp werd 18e in dezelfde wedstrijd. Ward Enkels werd bijna onder het zand gestopt in de start, maar vocht zich mooi terug naar een 21e plaats bij de miniemen jongens 2007.

Maar liefst 74 kadetten meisjes aan de start. Vanaf de kadetten lopen de eerste- en tweedejaars samen wat het voor de jongste deelnemers zeker niet makkelijk maakt om zicht tussen de oudere meisjes te kunnen handhaven. Toch leverden onze 3 looise meisjes een mooie prestatie. Na een relatief rustige start schoof Dora Goelen op naar een mooie 52e plaats (24e 1ej). Ine Blockx werd in de start afgeremd door een valpartij vlak voor haar waardoor ook zij aan een inhaalrace moet beginnen. Ine finishte uiteindelijk als 37e (15e 1ej).

De knapste prestatie werd geleverd door Hannah Enkels die de duw- en trekpartij in de start goed overleefde en meteen vooraan in de wedstrijd zat. Zij bleef heel de wedstrijd attent vooraan lopen en finishte uiteindelijk zij aan zij met de beste 2e jaars cadet als 4e.  Dit leverde haar meteen ook een zilveren medaille op in het kampioenschap van Vlaanderen bij de kadetten 2005!!!

Ook bij de jongens 3 looise deelnemers. Lander Mesmaekers had een pechdag met enkele valpartijen. Hij finishte uiteindelijk nog als 64e op 87 starters. (29e 1ej). Laurens liep een sterke wedstrijd en werd 39e (16e 1ej). De sterkste prestatie kwam van Arjen Desmet die zeer knap 21e werd (7e 1ej)!

Onze volgende deelnemers vonden we in de korte cross. Jonas Van Geel werd 37e en Steffan Vanderlinden  50e.

Voor Simon Ferson was de wedstrijd bij de junioren heren een goede 500m te lang. Ondanks het feit dat hij in de eindfase nog enkele tegenstanders moest laten gaan werd hij toch nog mooi 19e (7e 1ej)

In de laatste wedstrijd van de dag. De masters +50 vonden we ook onze laatste 2 deelnemers. In deze wedstrijden wordt ook gestreden in de leeftijdscategorieën +50,+55,+60, +65, +70 enz.

Roger Vandevelde werd 79e (6e KvVL +65) en Luc Pittevils bevestigde zijn favorietenrol in dezelfde categorie (+65) met zijn zoveelste klinkende overwinning van het seizoen en een schitterende 27e plaats in de totaaluitslag.

Bovenaan onder de titel vindt je een link naar een reportage van ROBtv (regionale tv Brabant) met o.a. mooie beelden van enkele looise atleten.

Frank