Dames van Looise AV triomferen op de Schoterloop (door Fonz Kerremans).

Op de 21e editie van de Schootse Parochiejogging, het 3de luik van de Looise loopwedstrijden, daagden een 50-tal kinderen op voor de verschillende kinderlopen en zo’n 140 deelnemers voor 1, 2 of 3 ronden rond het dorp van 4 km elk. Niet veel meer lopers dan de vorige jaren, maar de kwaliteit gaat er zeker niet op achteruit.

Zo zaten er tussen de deelnemers o.a. een Vlaams Kampioen 1500m bij de masters (Schroven), een Antwerps Kampioen veldlopen bij de masters (Rens), een Belgische topper bij de 65-plussers (Pittevils) en een loper die dit jaar al meer dan 50 wedstrijden won (Wouters). Dit jaar was het deelnemersveld van de Parochiejogging ook voor het eerst internationaal : 2 Nederlanders uit de regio Eindhoven en de Franse winnaar van de 8km op de Vejelse Run (Guillaume) stonden aan de start. Gevolg : attractieve wedstrijden en het begon al met de allerkleinsten die zich allemaal dubbel plooiden om er iets moois van te maken en zo snel mogelijk hun goed gevulde goodiebag in ontvangst te nemen.Om 17u30 gingen de dames en heren dan van start voor hun 4, 8 of 12 km in een temperatuur die door de meeste lopers als ideaal werd ervaren; enkel de tegenwind op de Schoterweg betekende een supplementaire test van de conditie. Sommigen probeerden het daar wat tactisch te spelen en eerst de tegenstrever “zijn bord leeg te eten” alvorens aan dat van henzelf te beginnen.De dames van Looise AV toonden zich de grote slokoppen; ze gingen op de 3 afstanden met de overwinning aan de haal. Anja Peeters kreeg op de 4km behoorlijk wat weerwerk van Hannah Enkels, de 13-jarige grote belofte van …. Looise AV. Uiteindelijk kon Anja toch met een kleine 20 seconden boni op Hannah naar de overwinning lopen. Liliane Coomans blijft het ook goed doen. Ze won de 8 km met 1 minuut voorsprong op enkele veel jongere dames. Katleen Boeckx knalde op de 12 km in haar vlotte stijl met 10 (tien) minuten voorsprong op de 2e dame naar de eindmeet. Bij de heren verbrodde Chris Wouters (Roba – Maes SQM) het feestje van Looise. De lokale man Quinten Pauwels werd door hem naar de 2e plaats verwezen. Thomas Helsen (Looise – Maes SQM) kwam in Schoot op de 8 km zijn kersvers vaderschap vieren met een klinkende overwinning met groot machtsvertoon. Op de 12 km vond Geert Schroven (Looise – GS Running) “dat het voor geen meter bolde” maar toch klopte hij Stefan Rens (ACHL – Team Everbeur Connection) met duidelijk verschil. Beide toppers in hun leeftijdscategorie keerden tijdens vorige edities van de Schootse Parochiejogging al één of meer malen met de overwinning huiswaarts.De organisatoren in Schoot pakken altijd uit met een aangename verrassing. Dit jaar mochten de podiumlaureaten hun beloning ontvangen uit handen van oud-Olympiër en Looise-coryfee William Van Dijck die samen met hen ook op de foto ging.Onder de deelnemers vielen enkele kranige 70-plussers op (Jos Ghoos, André De Witte, Leo Mertens) die hun wedstrijden van 8 of 12 km afhaspelden tegen om en bij de 13 km per uur. Ouderdomsdeken was de 86-jarige Emiel Bos die, fris en monter, de 4 km rond maakte.

Auteur : Alfons Kerremans Foto 1 (Lies Bens) : de Looise dames die alles wonnen; vlnr Anja Peeters, Liliane Coomans en Katleen Boeckx. Foto 2 (Bert Van de Walle) : de jongsten laten zich niet onbetuigd. Foto 3 (Hermine Korthout Joglog) : Chris Wouters. Foto 4 (Bert Van de Walle) : Thomas Helsen. Foto 5 (Hermine Korthout Joglog) : Geert Schroven met Quinten Pauwels. Foto 6 (Hermine Korthout Joglog) : Anja Peeters met nr. 5. Foto 7 (Hermine Korthout Joglog) : Liliane Coomans met nr. 227. Foto 8 (Bert Van de Walle) : Katleen Boeckx met Patrick Heylen.