Verslag BK kadetten en Scholieren Dag 1 & 2.

Het voorbije weekeinde vond in Lebbeke het nationale kampioenschap voor kadetten en scholieren plaats in Lebbeke.

Zaterdag was een natte, onweerachtige en winderige dag. Een echte uitdaging voor atleten en supporters. Zondag daarentegen was een mooie nazomer dag, ideaal om nog eens te genieten van een mooie atletiekdag.

12 Looise jongens en meisjes waren aanwezig en gaven het beste van zichzelf.

Bij de heren waren er PR’s voor Wout van Eysendeyck op de 100H KADH (15”96 / 18e) en Tibo Convens op de 110H SCHH (16”00 / 12e) !

Nick Reynders was 6e bij het speerwerpen KADH (43m02) en Stan Walthery was 24e op de 200m (25”11).

Cadet Bo van Vlaslaer stootte de kogel naar 11m22(8e), een PR ! Zij werd ook nog 7e bij het speerwerpen met 32m05. Eveneens bij de cadetten werd Soraya Paredes 12e op de 400m (63”11), Sien van Camp na een tactische wedstrijd 16e op de 1500m (5’12”57) en Ilona Theunis 12e in het verspringen (4m71) en 20e in de 300mH (50”68).

De opvallendste prestaties kwamen echter van onze 4 medaillewinnaars !

Op zaterdag nam Kyra Verdonck ondanks de hinderlijke wind van bij de start de leiding op de 800m in de hoop de snellere concurrenten wat af te matten. Dit lukte perfect en leverde haar uiteindelijk een mooie bronzen medaille op, op minder dan één seconde van de winnares.

Hannah Enkels was zaterdag voor de start de favoriete op de 1500m bij de scholieren dames. Wat de tegenstand niet wist, was dat zij dinsdag nog in bed lag met koorts en dus zeker niet over al haar mogelijkheden kon beschikken. Zij koos dan ook voor een tactische race die ze met een scherpe eindsprint perfect afwerkte. Zo kon ze haar eerste nationale titel mee naar huis nemen !

Nina van Pelt was zo mogelijk een nog grotere favoriete op de 800m. Na een werkelijk fenomenaal seizoen dat ze beëindigt als nationale ranglijstaanvoerder op de 800m en 1500m en met prestaties van internationaal niveau. (6e in Europa op de 600m, 7e op de 1000m, 11e op de 800m en 15e op de 1500m)

Maar ook favorieten kunnen tegenslag hebben. De laatste 10 dagen voor het BK had Nina af te rekenen met een stevige verkoudheid. Dit liet zich al voelen op de 1000m van de Memorial van Damme, en remde haar eveneens af op het BK waardoor ze zich noodgedwongen moest tevredenstellen met zilver. Die titel heeft dus wat vertraging, maar komt er zeker nog wel aan de volgende jaren !

Op zondag was het tenslotte de beurt aan Laure Saenen in de 1500m Steeple bij de kadetten dames.

Na een drukke vakantie was het even afwachten hoe de conditie zou reageren. Van bij de start drukte ze echter mee de stempel op de wedstrijd. Het werd al snel duidelijk dat ze over de beste hordentechniek beschikte en alhoewel de waterbak niet vlekkeloos verliep kon ze zich ook hier zeer goed meten met de concurrentie. In de laatste ronde nam ze dan ook duidelijk afstand om uiteindelijk te winnen in een nieuw PR van 5’27”33 !

Proficiat aan de medaillewinnaars en de andere Looise atleten voor hun mooie prestaties !

Link naar foto’s.