Belgisch kampioenschap veldlopen Brussel 01/03/2020.

Éen weekje later dan voorzien o.w.v. stom Ciara ging vorige zondag in Brussel het BK veldlopen door. De regen van de voorbije weken had gezorgd voor een zware ondergrond. Een strakke tegenwind in de afdaling zorgde ervoor dat ook hier weinig ruimte voor recuperatie was. Het zouden dus zware kampioenschappen worden !

Onze eerste deelnemers vonden we terug bij de kadetten dames 2005. En dat waren meteen niet de eerste de beste deelnemers. Met Hannah Enkels en Nina van Pelt stonden immers de nummer 1 en 3 van het kampioenschap van Vlaanderen aan de start en ze waren beiden zeer gemotiveerd om dit nog eens te herhalen.

Na een relatief rustige start schoven Hannah en Nina rustig maar makkelijk op naar de kop van de wedstrijd. Hannah liet meteen haar intenties blijken en nam het initiatief samen met de nummer twee van het Vlaamse kampioenschap. Aan het eind van de eerste ronde moesten er twee hindernissen (borstels) overschreden worden en dat was het sein voor Hannah om de knuppel in het hoenderhok te gooien. Meteen viel de bende uit elkaar en in de volgende klim nam Hannah geleidelijk aan wat meer afstand van de tegenstand. Even leek het een makkelijke overwinning te worden, maar in de  lange afdaling tegen de wind in werd het toch nog moeilijker dan verwacht. Na een lange rechte lijn wist Hannah het laken naar zich toe te trekken en haar eerste Belgische titel binnen te halen. Een mooi bekroning van een perfect veldloopseizoen met alleen maar overwinningen.

Nina van Pelt had zich intussen flink geweerd om een nieuwe podiumplaats te bemachtigen. Het modderige parcours en de zware tegenwind bleken uiteindelijk net iets te veel om haar sterke spurtwapen nog te kunnen uitspelen. Ze eindigde toch nog heel mooi op een schitterende 7e plaats. Volgende week gaat ze haar kans op het BK indoor (800m). Daar gaan we haar zeker nog eens zien uitblinken ! Michelle Cardinaels was onze derde Looise deelneemster op de 39e plaats.

Bij de kadetten jongens van 2006 werden Ties Van Hove en Stan Segers zeer mooi 20e en 37e.

Bij de kadetten 2005 moest Alexander Volders proberen zijn knappe prestatie van Rotselaar te evenaren. Na wat duw en trekwerk in de start kwam hij wat minder goed boven op de eerste helling. Daarna was hij een beetje op zoek naar zijn allerbeste benen. Toch bleef hij zijn uiterste best doen wat hem uiteindelijk een 20e plaats opleverde.

Martijn Ceyssens werd 40e bij scholieren heren 2003.

In de korte cross bij de heren (164 vertrekkers) maar liefst 4 Looise deelnemers. Sterke Matthias Gombeer finishte als 35e. De 3 andere looienaars Robbe Verheijen, Niels Van Dijck en Joris Van Houtven bleven dicht bij mekaar als 100e, 104e en 118e.

Malejeva Mathijs ging als misschien wel jongste deelneemster de uitdaging aan bij de senioren dames.  Het leverde haar uiteindelijk een knappe 34e plaats op.

Hopelijk zien we volgend jaar minstens 2 deelnemers bij de senioren dames wanneer ook Hannah Blockx de overstap naar de senioren maakt. Hannah was dit jaar nog actief als laatstejaarsjuniore en nam meteen een stevige start in de top 10 van de wedstrijd. Zij bleef de hele wedstrijd lang knokken tussen plaats 10 en 15 om uiteindelijk na een sterke laatste klim op een knappe 11e plaats te eindigen.

Simon Ferson moest wachten tot de laatste race van de dag om zijn duivels te ontbinden. Zijn mooie 5e plaats van het  Kampioenschap van Vlaanderen in Rotselaar liet het beste verhopen voor dit BK. Simon ontgoochelde niet en liep ondanks een hapering aan 1 van de borstels aan de finish naar een zeer knappe 7e plaats. Een mooie afsluiter van zijn jeugdcarrière. Hopelijk zien we ook Simon volgende jaar terug bij senioren op hoog niveau.

In het voorprogramma van het officiële kampioenschap zijn er traditioneel ook wedstrijden voor benjamins, pupillen en miniemen. Naar goede gewoonte konden we hier ook al een aantal LOOISE atleten terugvinden die met mooie prestaties naar huis mochten terugkeren. Hieronder een kleine opsomming :

Ben D 2011 : Lise Huys (2e Proficiat !)

Ben H 2011 : Lennert Saenen (17e), Mathieu Descamps (36e) en Klaas van Camp (42e)

Pup D 2009 : Lene Saenen (47e)

Pup H 2010 : Ferde Saenen (21e)

Pup H 2009 : Niels van Camp (44e)